[Solidarnosc] Podziękowanie i informacja w sprawie podwyżek

NSZZ Solidarność PRz solidarnosc w lists.prz.edu.pl
Nie, 5 Mar 2023, 22:22:31 CET

Szanowne Koleżanki i Koledzy,

w pierwszych słowach chcę serdecznie podziękować za zaufanie którym po
raz kolejny mnie obdarzyliście powierzając mi funkcję przewodniczącego
naszego związku. Jest to dla mnie zaszczyt i jednocześnie zadanie,
któremu możemy sprostać razem. Dziękuję za dotychczasową pomoc,
szczególnie poszczególnym członkom Komisji Zakładowej i Rewizyjnej, ale
także wielu spośród Was. W imieniu Komisji Zakładowej dziękuję za
zgłaszane uwagi i problemy. Przepraszam jeżeli nie udało się nam
sprostać wszystkim Waszym oczekiwaniom.

Jak wcześniej informowaliśmy, w końcówce listopada ubiegłego roku
weszliśmy w spór zbiorowy z naszym pracodawcą. Komisja Zakładowa podjęła
decyzję o ewentualnym wejściu w tę formę protestu mając na względzie
nasze uposażenia. Obowiązujące prawo, a dokładnie usunięcie za czasów
minister Kudryckiej, Ministra jako podmiot z którym można zawierać
ponadzakładowy układ zbiorowy, jednoznacznie określa, że w spór zbiorowy
można wejść jedynie z pracodawcą, czyli Rektorem danej uczelni. Nie
oznacza to, że nie podejmujemy różnych działań na szczeblu krajowym,
jednak powracając do działań prowadzonych w naszej uczelni rokowania
prowadzone w ostatnim dniu listopada nie przyniosły satysfakcjonujących
nas rozwiązań. Jesteśmy jednak pewni, że wymiana naszych stanowisk
przyczyniła się do wypracowania przez Pana Rektora propozycji, które
obecnie negocjujemy. Ministerstwo stosownymi komunikatami przekazało
informacje o wysokości środków zabezpieczających skutki przechodzące
październikowych podwyżek oraz środków na zapowiedziane 7,8% podwyżek od
pierwszego stycznia 2023 roku. Zgodnie z zapisami przedstawionego nam
projektu porozumienia, Pan Rektor proponuje wyższe podwyżki i nie
wchodząc w szczegóły zapisów, proponowane jest podwyższenie: dla osób
niebędących nauczycielami o 9% (chyba, że wzrost płacy minimalnej
skutkować będzie wyższymi wzrostami), profesorów 10%, prof. uczelni z
stopniem dr hab. 12%, ze stopniem dr 7,8%, adiunktów 8%, asystentów
18,5%, lektorów 15%. Podczas naszego Walnego Zebrania Delegatów
usłyszeliśmy od Pana Rektora, oby nie była to pomyłka, o 9% wzroście dla
grupy adiunktów. Bardzo byśmy chcieli by dla tej grupy rzeczywiście
udało się uzyskać taki wzrost uposażeń. Wiemy, że podwyżki te, biorąc
pod uwagę wzrost inflacji skutkują obniżeniem naszych uposażeń. Komisja
Krajowa domaga się 17,5% podwyżek dla sfery finansów publicznych. Cały
czas mamy nadzieję, że pomimo trudnej sytuacji uda się nam jeszcze w tym
roku skutecznie podnieść środki budżetowe przeznaczone na naukę i
szkolnictwo wyższe.

Pozdrawiam serdecznie

Bogusław Dołęga